Interview medewerker Servicedesk Nancy: "Het is mooi dat je werk gewaardeerd wordt"

11-01-2024

Hoe is het om in de ouderenzorg te werken? En wat maakt werken bij Egala Zorg nu zo leuk? Nancy is medewerker van de Servicedesk van Egala Zorg en vertelt over haar ervaringen. 

Je werkt al heel lang bij Egala Zorg. Wat is jouw achtergrond?

Ik heb drie jaar op een passagiersschip op de Rijn & Moezel gewerkt. Dat was echt seizoenswerk, van maart tot en met oktober. Daarna werkte ik via een uitzendbureau, bijvoorbeeld om inpakwerk te doen. Ik ben ook nog een au pair geweest in een gezin. Het gezin ging op een gegeven moment verhuizen, toen vond ik het tijd om iets anders zoeken. Ik heb gesolliciteerd als keukenassistent in Kloosterbejaardenoord Huize Elisabeth in Zundert. Na mijn eerste werkdag dacht ik: daar ga ik niet meer naartoe. Maar 35 jaar later zit ik nog steeds bij de organisatie.

Hoe ben je bij Egala Zorg terecht gekomen?

Er stond een advertentie in de krant voor de functie van keukenassistent. Ik heb een opleiding koken en serveren gedaan, dus dat deed ik ook graag. Werken in een klooster leek me wel apart. Vooral het werken bij de zusters. Het was uiteindelijk ook heel anders dan werken in een verzorgingshuis. De zusters hebben een rustig en regelmatig leven in het klooster. Op zichzelf, maar ook met elkaar. Ze hadden veel boeiende verhalen te vertellen.

Wat heb je in die jaren zoal bij ons gedaan en op welke locaties?

Ik heb de eerste vijf jaar gewerkt als keukenassistent bij het klooster in Zundert. In november 1993 verhuisden we met de zusters naar het nieuwe Kloosterverzorgingshuis De Leystroom in de Brabantlaan in Breda. In 2001 werd De Leystroom'ook toegankelijk voor niet-religieuzen.

Destijds werkte ik nog steeds als keukenassistent. Later ben ik ook planner en gastvrouw geweest. Daarna werd ik teamcoach huishoudelijk dienst thuiszorg. Ik zorgde dat medewerkers werden ingezet voor de schoonmaak. Dit was in samenwerking met Zorgtriade Raffy, De Leystroom, Ruiterbos en Zuiderhout. Dit werk heb ik met veel plezier gedaan.

De gemeente Breda moest bezuinigen op de thuiszorg, en het aantal zorgaanbieders ging van 17 naar 5. Helaas waren wij daar niet bij. Mijn functie kwam toen te vervallen. Daarna ben ik teamcoach huishoudelijke dienst geworden bij De Leystroom.

In 2017 zijn we verhuisd naar de Lage Kant in Breda. In 2020 is De Leystroom gefuseerd met Raffy en Lâle en ben ik bij de Servicedesk gaan werken.

Hoe is het om al die jaren voor één organisatie te werken?

Mensen denken wel eens, waarom blijf je steeds bij hetzelfde? Maar ik ben een aantal keer van functie veranderd, al is het binnen dezelfde organisatie. Je groeit constant door en het blijft dan iedere keer weer een uitdaging. Ook waren de veranderingen binnen de organisatie steeds wel wennen, maar dat maakt het werk ook leuk.

Veranderingen binnen de organisatie zijn wel wennen, maar dat maakt het werk ook leuk.

Momenteel werk je bij de servicedesk, wat doe je precies op zo'n dag?

Wij doen heel wat! Zo doen we bijvoorbeeld de KWIS meldingen: klachten, wensen, informatieverzoeken en storingen. Daar valt heel veel onder. Ook zijn wij de telefooncentrale. Wij proberen medewerkers en externen met vragen en verzoeken te helpen, of schakelen ze door naar de juiste persoon of afdeling. Ook regelen wij van alles voor nieuwe medewerkers, zoals het aanmaken van het account, het regelen van de juiste sleutels, uniformen klaarleggen en het aanmaken van de naambadge. Op een dag komen er veel mensen bij ons binnenlopen: van vrijwilligers, medewerkers en familie tot externe partijen.

Ook zijn we regelmatig met grotere opdrachten bezig. Nu ben ik bijvoorbeeld bezig met de nieuwe printers die worden geplaatst, in samenwerking met externe partijen.

We zijn allemaal een beetje een manusje van alles, maar er komt meer bij kijken dan mensen denken! Geen een dag is hetzelfde, dat maakt het ook heel leuk. Je bent elke dag weer benieuwd wat je vandaag weer staat te wachten. Iedereen in het team heeft een beetje z'n eigen taak, maar iedereen moet alles wel kunnen tot op een bepaalde hoogte.

Je werkt voor een zorgorganisatie, maar in een staffunctie. Hoe zie jij jouw bijdrage aan de zorg?

Je wilt zorgen dat alles goed geregeld is, zodat alle medewerkers goed hun werk kunnen doen. Dat geeft voldoening. Is er iets kapot, dan probeer je het zo snel mogelijk op te lossen. En het draait niet alleen om de medewerkers, maar ook om de bewoners. Bijvoorbeeld wanneer er een lift kapot is.

Je wilt zorgen dat alles goed geregeld is, zodat alle medewerkers goed hun werk kunnen doen. Dat geeft voldoening.

De Servicedesk werkt vanaf locatie Raffy. Wat vind je leuk aan het werken op deze locatie?

Medewerkers zijn vriendelijk. Ik ken De Leystroom heel goed, dus hier moest ik in het begin wennen. Je bent dan ineens een vreemde, maar zo voelde het niet. Iedereen groet je. We hebben ook een fijn en gezellig team. We werken goed met elkaar en ik heb het hier goed naar m'n zin. We weten wat we aan elkaar hebben en zijn open en eerlijk naar elkaar toe.

Je bent in april 2023 middels collega in 't zonnetje in het zonnetje gezet door jouw collega's! Hoe was dat voor jou?

Dat was echt een verrassing. Ik schrok er best van en was ook wel emotioneel. Dat vind ik mooi, dat je voor werk gewaardeerd wordt. Maar we doen het uiteindelijk met z'n allen.

Wat is het meest bijzondere moment dat je in je werk bij ons hebt meegemaakt?

Daar moet ik goed over nadenken, ik heb zo veel meegemaakt sinds 1988! In het klooster heb ik veel lol gehad en ook veel verhalen meegekregen van de zusters. Er was bijvoorbeeld een zuster, die belde altijd dat er een kat op haar kamer zat. Daar moest ik altijd naartoe en dan deed ik alsof ik hem pakte en had buitengezet. Er zat nooit een kat, maar zo ging dat iedere dag.

Toen ik destijds als keukenassistent werkte , was er een bewoonster die ziek was en weinig eetlust had. Ze kreeg bijvoeding om aan te sterken. Ze vond dit niet lekker daarom vroeg ik regelmatig aan haar of ze iets anders wilde eten. Ik mocht geen moeite voor haar doen, maar ik bleef toch aandringen. Het was in de periode van het haring seizoen en ik wist dat ze nieuwe haring altijd lekker vond. Ik vroeg of ze een nieuwe haring zou lusten, waarop zei ze dat je haar daar altijd voor wakker kon maken. Ik kocht bij de visboer nieuwe haring voor haar en ze smulde daar heerlijk van. Al was het maar één stukje. Ik zorgde wekelijks voor vis en daar is ze mij dankbaar voor geweest. Het is mooi om te zien hoe ze tot het laatste moment heeft kunnen genieten van haar stukje vis. Het is een tijd waar ik met veel voldoening op terugkijk.

Ik kocht bij de visboer nieuwe haring voor een bewoonster en ze smulde daar heerlijk van. Al was het maar één stukje. Ik zorgde wekelijks voor vis en daar is ze mij dankbaar voor geweest.

Wat zou je aan iemand mee willen geven die eraan denkt om bij Egala Zorg te komen werken?

Ik zeg altijd: het gras is nergens groener. Ik heb hier al veel mensen zien komen en gaan, maar uiteindelijk zijn er veel toch teruggekomen. Dat zegt denk ik genoeg. Binnen de organisatie zijn er altijd wel doorgroeimogelijkheden, zolang je maar interesse hebt en leergierig bent. 

Wil jij net als Nancy ook iets betekenen voor ouderen? Bekijk onze vacatures en wie weet ben jij binnenkort onze nieuwe collega!